اخبار موسسه

اخبار موسسه

دوره جدید word و اعمال ویرایش

آموزش دور جدید

Word و اعمال ویرایش

سرکار خانم امیدی

*ویژه خانم­ها*

به زودی

در موسسه  اقالیم احساس

تلفن تماس: 37738316

چهارمین نشست انجمن نقد فیلم / سیزده

چهارمین نشست انجمن نقد فیلم در تاریخ 94.8.12 در موسسه اقالیم احساس برگزار شد.

خلاصه فیلم سیزده

بمانی، نوجوانی سیزده ساله و دچار تنش های خانوادگی و ذهنی است. پدر و مادر بمانی با هم اختلافات شدیدی دارند. مادرش مدتی خانه را ترک می کند. بمانی در اطراف محله با چند جوان شرور و بی خانمان آشنا می شود. سه جوان (دو پسر و یک دختر) درگیر ماجراهایی هستند. تنش های بمانی با والدینش، مدرسه و اطرافیان افزایش می یابد. بمانی بیشتر اوقات خود را با سه جوان می گذراند. جوانها با یک فروشنده خطرناک مواد (فرهاد سیاه) در کشمکش هستند. روزی یکی از جوان ها (دختر که متهم به قتل ناپدری خود نیز هست) فروشنده مواد را به قتل می رساند. بمانی هم در این صحنه حضور دارد. اتفاقاتی رخ می دهد که بمانی شریک جرم می شود. دختر متواری می شود. پلیس بمانی را بازداشت می کند. دختر هنگام فرار تصادف می کند. او اتهامات را به گردن می گیرد و بمانی را بی گناه معرفی می کند. تحقیقات هم تا حدی بی گناهی بمانی را نشان می دهد. بمانی همراه پدرش به خانه برمی گردد. اما او دیگر بمانی گذشته نیست!

فیلم سیزده اولین ساخته هومن سیدی، بازیگر سال های اخیر سینماست. داستان پر کشش و جذاب او دربرگیرنده واقعی دنیای نوجوانی است. او در فیلمش به آنچه که در نظر دارد دست می یابد.این مهم ویژگی تمام فیلم های خوب است. این فیلم ها احساسی را که مطرح می کنند؛ منتقل می کنند و این نکته بسیار در خور تامل و گفتگو است.سیزده فیلمنامه ای دقیق و ظریف دارد. نویسنده و کارگردان به خوبی احوال نوجوانی را به تصویر کشیده اند. قصه او با ساختار دراماتیک به جلو رفته و به گره گشایی می رسد. این فیلم پر از لحظات سینمایی و نمادین است. بازی های بسیار خوبی در فیلم دیده می شود. البته بازی آزاده صمدی (دختر شرور) کمی با اغراق و درشت نمایی همراه است. ناگفته نماند که نکات مثبت فیلم بسیار بیش از معایب آن است. به ویژه اینکه فیلم سیزده اولین ساخته هومن سیدی می باشد و همین موضوع بر ارزشهای فیلم می افزاید. این فیلم جوایز بسیاری در فستیوال های داخلی و خارجی برده است. سخن آخر آنکه برخی از فیلم اولی ها ما را به آینده سینمای آشفته و ناتوان کشورمان امیدوار می کنند!

در بخش های دیگر نشست به صحبت و گفتگو در مورد سبک های سینمایی وهمین طور خوانش کتاب «نمایش در ایران» پرداخته شد.

محمدحسین وحید

سومین نشست انجمن نقد فیلم/دشمنان ملت

سومین نشست جلسه انجمن نقد فیلم در تاریخ 94.8.5 درموسسه اقالیم احساس برگزار شد.

خلاصه فیلم دشمنان ملت

جان دلینجر، گانگستر مشهور دهه سی، به همراه دوستانش از زندان می گریزند؛ در ادامه داستان، دلینجر با زنی آشنا و به اوعلاقه مند می شود. او و دوستانش مبادرت به سرقت بانک ها می کنند. کارهای او و دوستانش مبحث روز جامعه است. تمام دستگاه پلیس برای دستگیری او و یارانش بسیج شده اند. دلینجر دستگیر می شود؛ اما از زندان می گریزد. درکنار این حوادث یک شبکه مافیایی به وجود آمده و با کارهای سازماندهی شده و یک سیستم اداری فراگیر مبادرت به انجام کلاه برداری و جرم های مختلف می کنند. شیوه آنها بدون صدا و درگیری است! به همین جهت دلینجر و دوستانش را مخل تجارت نوین می دانند! در ادامه داستان دوستان دلینجر و در نهایت خودش کشته می شوند. این در حالی است که دزدان بزرگ و نوین در نظام اداری جا خوش کرده و بالنده می شوند!

فیلم دشمنان ملت ساخته 2008 مایکل مان، کارگردان برجسته و صاحب امضای امریکاست. در یک نگاه کلی آنچه بیننده را مجذوب می کند؛ تمامیت فیلم است. فیلم توانسته جامعه ده سی امریکا را با تمام ظواهر و مناسباتش زنده کند. این فیلم تاریخی ـ اجتماعی کاملا مخاطب را به آن دوران و فضا می برد. میزانسن فیلم در تمام بخش ها عالی است. طراحی لباس و صحنه، موسیقی غریب و قصه گوی فیلم، بازی ها و... انسان را به یاد گفته استاد پرویز دوایی می اندازد که گفته بود: «میزانسن عرصه خداوندی کارگردان است!» نقد فیلم بر سیستم اداری امریکا بسیار قابل تامل است. این فیلم توانسته مسیر تاریخی پیشرفت و کمال کشور امریکا و زوال نهفته در دل این  کمال را به خوبی نشان دهد!

درادامه جلسه به صحبت در مورد فن تدوین و خوانش کتاب «نمایش در ایران» پرداخته شد.

محمدحسین وحید

پرسه در هوای آزاد/ نخستین نشست (نظریه موسیقی)

محمدحسین وحید در اواخر سال 1361 به دنیا آمد؛ وی از پانزده سالگی به یادگیری موسیقی ایرانی پرداخت و در طی این مدت از محضر استادان مرحوم جلال ذوالفنون و عطا جنگوک بهره برد؛ او در سال های پایانی دهه هشتاد وارد دانشکده موسیقی شد؛ ولی به دلایل شخصی تحصیل را رها کرد.

گفتنی است محمدحسین وحید، موفق به دریافت گواهی تدریس از استاد جلال ذوالفنون و همچنین مدرک آموزگار برگزیده از وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است؛ او هم اکنون به طور جدی در زمینه موسیقی و سینما اشتغال دارد؛ نشست نظریه موسیقی، برنامه و پژوهشی است که وی عهده دار آن بوده و با اهتمام موسسه اقالیم احساس در تاریخ 1394/8/6 برگزار خواهد شد.

دبیری این سلسله نشست ها بر عهده امین ساقیان است.

محمدحسین وحید و مرحوم استاد جلال ذوالفنون/ زمستان 1386

انجمن نقد فیلم(نشست دوم)

انجمن نقد فیلم در زمان هفتگی (سه شنبه) و در تاریخ 21/7/94  درموسسه اقالیم احساس برگزارشد؛این جلسه به نقد فیلم «بوتیک» به کارگردانی حمید نعمت الله اختصاص داشت.

خلاصه فیلم

جهانگیر (محمدرضا گلزار) جوانی است که با دوستانش در خانه ای مجردی زندگی می کنند؛ وی طراح و فروشنده بوتیک است؛ یک روز صبح زود دختری را می بیند که پیش تر به مغازه اش آمده بود، بین جهانگیر و آتی (گلشیفته فراهانی) ارتباطی شکل می گیرد؛ آتی به لحاظ ذهنی کمی مشوش و عجیب است (کسانی به او آتی دیوانه می گویند) شاپوری صاحب بوتیک (رضا رویگری) مردی ثروتمند، هوس باز و معتاد است؛ وی پس از آشنایی با آتی و ماجراهایی، او را اغفال کرده و به او تعدی می کند؛ جهانگیر پس از آگاهی از این پیشامد، شاپوری را در منزلش به قتل می رساند؛ این درحالی است که در آن سوی شهر، مراسم ازدواج یکی از دوستان جهانگیر در حال برگزاری است و همه منتظر وی هستند.

فیلم بوتیک در ژانر تراژدی ـ اجتماعی است؛ فیلمی شهری که مناسبات دقیقی از شهر تهران را در خود دارد؛ این فیلم با نگاهی آسیب شناسانه به تهران اوایل دهه هشتاد می نگرد؛ قصه و روایت فیلم کاملا دراماتیک و رو به جلو است؛ بوتیک حمید نعمت الله  به راستی تلخ وماندگار می باشد؛ او توانسته با داستان و هدایت بسیارخوب، لحظات و دقایقی به واقع تراژیک را به وجود آورد.

فیلم دارای صحنه هایی بکر و ماندگار است؛ مانند صحنه سوزاندن عروسک به دست جهان و صحنه ناخن گرفتن شاپوری؛ استفاده از بازیگرانی تجاری، آزمونی بود که نعمت الله با موفقیت پشت سرگذاشت؛ محمدرضا گلزار لحظات خوب و موثری در فیلم دارد؛ بازی جاندار رضا رویگری نیز از دیگر محاسن فیلم است؛ فیلم دارای مفاهیم ژرف و تکان دهنده ای می باشد؛ البته جسارت و شجاعت مدیران آن روز سینما مثال زدنی است که اسباب ساخته شدن چنین فیلمی را فراهم کردند!

دربخش دوم و سوم نشست به صحبت درباره فن تدوین و خوانش کتاب نمایش در ایران نوشته استاد بهرام بیضایی پرداخته شد.

محمدحسین وحید